Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.2 din 2014  
         
  Articol:   ANALIZA MUZICALĂ A LIEDULUI „MISTER” DE KISKAMONI-SZALAY MIKLÓS / THE MUSICAL ANALYSIS OF KISKAMONI-SZALAY MIKLÓS’S “MYSTERY” WORK / DIE MUSIKALISCHE ANALYSE DES WERKES „MYSTERIUM“ VON KISKAMONI-SZALAY MIKLÓS.

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:   Kiskamoni-Szalay Miklós (1930-2003), compozitor ardelean, lector universitar, în 1986 emigrează în Austria, din cauza represiunilor maghiarilor din România. În această perioadă ia naştere liedul intitulat Mister (1995), în care prelucrează poemul cu acelaşi titlu al poetului maghiar Ady Endre. Piesa este modală din toate punctele de vedere. Soluţiile muzicale tonale în sens clasic al cuvântului lipsesc în totalitate din compoziţie. Modalismul se realizează pe mai multe planuri: sunt prezente pe deoparte scările muzicale modale populare şi liniile melodice caracteristice acestora, pe de altă parte modalismul secolelor XIX-XX., în special cel caracteristic limbajului muzical bartókian. Analiza se realizează pe baza mai multor criterii. Acestea sunt: scări şi sisteme muzicale (în cadrul acestora: scări populare, scară tonală, gamă hexatonală şi modele batókiene), linii melodice, teme, polifonie, armonie, formă, simetrii şi ritm.

Cuvinte cheie: scări muzicale populare, model 1:2, secvenţe, recurenţă, acord alfa, caracter modal
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă