![]()
AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA MUSICA - Ediţia nr.2 din 2011 | |||||||
Articol: |
DAN VOICULESCU, FANTASIA E FUGA SULLE PEDALE PER ORGANO: O SINTEZĂ A BAROCULUI ŞI A MODERNITĂŢII / FANTASIA E FUGA SULLE PEDALE PER ORGANO BY DAN VOICULESCU: A SYNTHESIS OF BAROQUE AND MODERN ELEMENTS. Autori: BIANCA ŢIPLEA TEMEŞ. |
||||||
Rezumat: Intrată în catalogul cronologic al creaţiei lui Dan Voiculescu printre ultimele titluri finalizate (iulie, 2009), Fantasia e Fuga sulle pedale per organo reclamă o citire analitică simultană, din perspectiva Barocului şi a modernităţii. Prima piesă a dipticului reprezintă un ecou pe care Dan Voiculescu pare să îl producă, peste secole, Preludiului şi Fugii în sol minor pentru orgă, BWV 542, de Bach. Tehnica de scriitură a primei secţiuni evocă, prin aspectul ei de improvizaţie notată, piese ale literaturii pentru orgă din secolele XVII-XVIII, asimilate categoriei stylus fantasticus. Fuga sulle pedale conduce analistul spre descoperirea unui hibrid între canonul la două voci şi fuga pe pedală, permiţând identificarea unor asemănări cu limbajul fugilor lui Paul Hindemith din Ludus Tonalis sau cu stilul aerat al celor Trei Sonate pentru orgă ale aceluiaşi compozitor german. Bivalenţa stilistică a întregii piese este oglindită, de asemenea, în tipul de gramatici folosite la modelarea acestui nou opus: în timp ce autorul apelează la o gramatică tradiţională pentru configurarea formei, croind discursul după o formulă a Barocului timpuriu, el recurge la o gramatică generativă, tipică muzicii secolului XX, pentru elaborarea conţinutului. Cele două niveluri ale textului, cel baroc şi cel modern, se suprapun într-o armonioasă fuziune şi demonstrează ataşamentul autorului pentru principiile contrapunctice stricte. Keywords: Dan Voiculescu, repertoriu de orgă, stylus fantasticus, baroc, modern, Bach, Hindemith, polifonie, armonie |
|||||||
![]() |
|||||||
![]() |