Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.2 din 2011  
         
  Articol:   ELEMENTE ALE DISCURSULUI MUZICAL ÎN MARTIE PENTRU CLARINET SOLO DE MARŢIAN NEGREA / ELEMENTS OF THE MUSICAL DISCOURSE IN MARCH FOR SOLO CLARINET BY MARŢIAN NEGREA.

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:  Studiul de faţă analizează o cunoscută lucrare românească, Martie, a compozitorului român Marţian Negrea, scrisă iniţial pentru flaut şi recitator şi adaptată ulterior pentru clarinet solo de către autor, în colaborare cu clarinetistul român Aurelian Octav Popa. Piesa este bazată pe poezia omonimă a lui Lucian Blaga din volumul său de debut Poemele luminii. Studiul se axează pe descrierea structurii acestei piese, realizată cu ajutorul a trei motive generatoare care, prin transformări variaţionale continue, dau naştere altor unităţi structurale, ele însele subiect pentru dezvoltări ulterioare. Această metodă de structurare a discursului muzical, de o extremă economie a materialului tematic, produce, în mod paradoxal, imagini muzicale de o extraordinară spontaneitate şi naturaleţe care lasă, la prima vedere, impresia unei improvizaţii continue. Imaginea muzicală, explozivă şi spontană, este cu siguranţă în relaţie cu versurile blagiene, care sugerează renaşterea naturii şi sosirea primăverii. Poemul este auzit ca text recitat în varianta pentru flaut, dar rămâne doar o referinţă literară în varianta pentru clarinet solo.

Cuvinte cheie: Negrea, Martie, clarinet, solo, analiză, structurală
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă