Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.2 din 2011  
         
  Articol:   FRAGMENT DINTR-UN AUTOPORTRET AL LUI LISZT - FAUST / DAS FRAGMENT EINES LISZTSCHEN SELBSTPORTRÄTS – FAUST.

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:  Simfonia Faust de Liszt este una din lucrările simfonice programatice cele mai cunoscute ale secolului 19, dar în acelaşi timp şi una din cele paradigmatice. Însemnătatea o subliniază chiar Liszt, desemnând primele nouă poeme simfonice ca prolegomene pentru simfoniile Faust şi Dante. Analiza primei părţi a simfoniei în primul rând doreşte să examineze influenţa programului – exprimat doar printr-un titlu şi trei subtitluri – în formarea elementelor morfosintactice (de la elementele mici până la forma propriu-zisă a părţii), în al doilea rând doreşte să evidenţieze rolul programului în modelarea planului tonal-armonic al lucrării. Analiza formei, armoniei va reprezenta totodată o premisă în analiza semantică şi hermeneutică a lucrării. De remarcat sunt acele mijloace de expresie retorico-muzicale, care devin purtătoare de valori estetice, fiecare legate într-un anumit fel de personajul Faust sau de valorile exprimate prin acest faustic. Latura hermeneutică a analizei ajută în surprinderea autoportretului muzical al compozitorului.

Cuvinte cheie: Franz Liszt, Simfonia Faust, muzica cu program, analiză, formă de sonată, transformare tematică, tonalitate, figuri retorice, valori estetice
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă