Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.2 din 2009  
         
  Articol:   „B. A. C. H. – MISSĂ PENTRU ORGĂ” DE EDUARD TERÉNYI / B. A. C. H. - MISSAL FOR ORGAN, BY EDUARD TERÉNYI.

Autori:  ANAMARIA MĂDĂLINA HOTORAN.
 
       
         
  Rezumat:  B. A. C. H - Composition for Organ, missă pentru orgă op. 4 (1967) constituie prototipul perioadei de creaţie a anilor ‘62-’72, denumită de maestrul Eduard Terényi „a muzicii de cristal”, caracterizată prin simetrie (linii melodice, acorduri, raporturi ritmice în oglindă) şi apropiere de serialism prin aplicarea anumitor tipare ritmico-melodice prestabilite. „Nici un sunet nu este liber!” declară autorul. Întreaga lucrare are un caracter constructivist, cheia constituind-o anagrama B. A. C. H. Motivul generator este extrapolat şi la alte nivele de articulare: ritmic, armonic, formal, al tonurilor centrale, al dimensiunilor în măsuri şi al macro-organizării. Motivul B. A. C. H este tratat ca o micro-serie, el survenind în toate cele patru ipostaze ale modus quaternion (original, inversare, recurenţă, inversarea recurenţei), în transpoziţii ale acestora precum şi în permutări şi transpoziţii ale permutărilor. Se remarcă de altfel preferinţa compozitorului pentru structurile simetrice, palindromice: expunerea în oglindă verticală sau orizontală a două sau a mai multor motive de tip B. A. C. H precum şi acorduri în oglindă. Formulele ritmice sunt generate de proporţia unică 4 – 3 – 2 - 3, reprezentând transpunerea în durate ritmice a ideei de circularitate conţinută în desenul melodic al B. A. C. H. De altfel, întreaga structură a lucrării simbolizează circularitatea: tonurile centrale ale părţilor succed (în notaţia occidentală) literele B. A. C. H (si bemol, la, do, si becar), dimensiunile în măsuri ale secţiunilor se pliază pe raportul 3 – 2 - 3 – 4, până şi duratele în minute şi secunde ale părţilor apropiindu-se de menţionatul raport. Conotaţiile motivului B. A. C. H. ca simbol al crucii (Kreutzmotiv) sunt extrapolate la conţinutul de afecte şi idei ale întregii lucrări: „titlul - ne destăinuie maestrul Terényi - ar fi putut fi: Passio”. Compusă în urma meditaţiilor asupra evenimentelor petrecute pe Golgota, B. A. C. H - Composition for Organ poartă încărcătura semantică conotativă a unui program ideatic declarat de autor, referindu-se în mod direct la suferinţele, moartea şi învierea Mântuitorului.

Cuvinte cheie: Eduard Terényi, muzica pentru orgă în contemporaneitate, motivul/tiparul B. A. C. H., patimile şi moartea lui Hristos, constructivismul în muzică, simetrie de oglindă
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă