AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA MUSICA - Ediţia nr.2 din 2008 | |||||||
Articol: |
HAOS ŞI MUZICĂ / CHAOS AND MUSIC. Autori: OANA ANDREICA. |
||||||
Rezumat: Teoria haosului descrie un comportament imprevizibil care are loc într-un sistem ce ar trebui să fie guvernat de legi deterministe. Asemenea sisteme sunt foarte sensibile la condiţiile iniţiale şi o foarte mică diferenţă duce la o schimbare enormă în starea viitoare a sistemului. Iniţial, teoria a fost folosită pentru descrierea imprevizibilităţii în meteorologie, dar a fost extinsă şi la alte ramuri ale ştiinţei. Împrumutat din matematică, termenul de „stocastic” care înseamnă calcularea de probabilităţi, acest termen a fost aplicat la muzica ce conţineelemente de haos. Iannis Xenakis l-a folosit pentru procedurile muzicale unde toate contururile sunetelor sunt determinate, dar detaliile interioare sunt lăsate în voia lor sau sunt calculate de către compozitor sau de către calculator. Alt compozitor care a folosit legile haosului în muzică a fost György Ligeti, cunoscut mai degrabă pentru clusterele orchestrale mari. Cuvinte-cheie: haos, muzică, matematică, Xenakis, Ligeti, stocastic, calculul probabilităţilor. |
|||||||