Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2022  
         
  Articol:   SCHIMBAREA SFEREI ESTETICE A BALETULUI ÎN PERIOADA INTERBELICĂ. ÎNTRE DECONSTRUCȚIA BALETULUI LA OSKAR SCHLEMMER ȘI IDEEA DE „GEBRAUCHMUSIK” A LUI PAUL HINDEMITH - O ALEE IMAGISTICĂ DE LA OSKAR SCHLEMMER LA CÉLINE DION [1922-2019] / THE CHANGING OF THE AESTHETIC BALLET’S SPHERE IN THE INTERWAR PERIOD. BETWEEN THE DECONSTRUCTION OF OSKAR SCHLEMMER’S BALLET AND THE IDEA OF “GEBRAUCHMUSIK” OF PAUL HINDEMITH – AN IMAGISTIC ALLEY FROM OSKAR SCHLEMMER TO CÉLINE DION [1922-2019].

Autori:  MARIA-ROXANA BISCHIN.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbmusica.2022.1.06

Published Online: 2022-06-30
Published Print: 2022-06-30
pp. 71-97

VIEW PDF

FULL PDF

Abstract: Baletul poate fi deconstruit prin intermediul unor forme matematice precum liniile geometrice și prin intermediul simetriilor create. Cândva, Paul Klee desenase Abstract Ballet (1937) în același mod în care anumiți muzicieni au realizat anumite experimente inovative în lumea muzicii din acea perioadă sau în care Oskar Schlemmer a găsit o formă de expresie unică pentru al său Triadisches Ballett. În perioada interbelică existau două tipuri de balet între care putem diferenția: balaetul clasic (ce menține și o linie romantică) și baletul avangardist compus de Oskar Schlemmer. Câțiva balerini, precum Mikhail Baryshnikov au adus baletul pe linia performance-ului clasic, sau precum Maya Plisețkaia (prima-ballerina) care a menținut baletul pe o linie clasic-romantică. Aparent, Oskar Schlemmer și Paul klee au dorit să disloce ondulațiile specifice mișcării așa cum ar fi dislocat o cutie. Pe parcursul analizei voi sublinia felul în care baletul poate fi parte din viețile noastre și cum limitările sale prin forme matematizate au uneori rolul unei deconstrucții a expresiei mesajului artistic. De-a lungi analizei, voi avea în considerare conceptul de Dasein pentru a justifica „devenireaˮ dansatorului [obiect]ificat prin mișcări corporale, dar și pentru a justifca Spațiul-scenă ca un loc pentru „a fi-în-lumeˮ.

Key words: balet, corp, dans, perioada Weimar, Oskar Schlemmer, Paul Hindemith, avangardă, structuri ontice, Céline Dion, Paul Klee, Alexandre Vauthier
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă