Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2021  
         
  Articol:   «KADDISCH» DE RAVEL ÎN OGLINZILE HERMENEUTICE. O OGLINDĂ SONORĂ INFINITĂ A EBRAICULUI «ALAS» / «KADDISCH» PAR RAVEL DANS LES MIROIRS HERMENEUTIQUES. UN MIROIR SONORE INFINI DE L’HEBRAÏQUE «ALAS».

Autori:  MARIA ROXANA BISCHIN.
 
       
         
  Rezumat:  DOI: 10.24193/subbmusica.2021.1.19

Published Online: 2021-06-30
Published Print: 2021-06-30
pp. 303-314

FULL PDF

Intenţia noastră este aceea de a-l plasa pe Maurice Ravel într-o estetică poetizată rafinată. Dorinţa noastră este de a aduce o perspectivă filosofică şi muzicologică originală asupra Kaddisch-ului, deoarece, această compoziţie ne determină, aproape involuntar, să reflectăm la ceea ce este «dincolo-de» Fiinţă. Observăm că există o continuitate stilistică ebraică deosebită la acea vreme și, în acest sens, ne amintim de Joseph Achron, cu distinsa Hebrew Melody, op. 33. Mai mult decât atât, Yehudi Menuhin s-a dedicat să interpreteze la vioară atât compoziția lui Achron, cât și această compoziție specială de Maurice Ravel. Maurice Ravel a compus o parte pentru ceremonia liturgică intitulată Kaddish. Criticii susțin că nu a introdus acest cântec ca o noutate, deoarece compoziția exista deja în tradiția ebraică. Dar în spatele acestui adevăr, încercăm să-l apărăm pe Ravel, observând care sunt noutățile estetic-compoziționale introduse în această melodie frumoasă. Fiind un cântec mistic al unui om care {plânge} moartea, dar, în același timp, plânge moartea şi iubirea infinită la un loc, Kaddisch-ul dă naștere diferitelor interpretări şi poziţionări ontice, fie că este vorba de un text liturgic sau de o partitură. Evoluând cu observațiile de-a lungul acestui articol, în ultima parte s-a realizat şi o comparație între Maurice Ravel și perspectiva lui Leonard Bernstein asupra Kaddish-ului.

Cuvinte cheie: “Kaddisch (Kaddish)”; Maurice Ravel; Leonard Bernstein; Alexander Veprik; Yehudi Menuhin; estetica viorii; tristeţe metafizică; sacralitate; plânset; durere; ebraicul ʻalasʼ, ʻalémʼ (portugheză).
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă