![]()
AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2021 | |||||||
Articol: |
STILISTICA IMPRESIONISMULUI ÎN CICLUL DE LIEDURI „PASTELURI” ȘI „ENARMONIC” PE POEMELE LUI PAVLO TYCHYNA / STYLISTICS OF IMPRESSIONISM IN THE SONG CYCLES OF LESIA DYCHKO “PASTELS” AND “ENHARMONIC” ON THE POEMS BY PAVLO TYCHYNA. Autori: OKSANA PYSMENNA, SVITLANA MYSHKO, KATERYNA CHEREVKO. |
||||||
Rezumat: DOI: 10.24193/subbmusica.2021.1.11 Published Online: 2021-06-30 Published Print: 2021-06-30 pp. 159-177 FULL PDF Scopul lucrării este de a determina influența trăsăturilor caracteristice ale mediului lingvistic și stilistic din a doua jumătate a secolului al xx-lea asupra dezvoltării personalității creatoare a Lesiei Dychko (pe exemplul ciclurilor de Lieduri pasteluri și enarmonic, scrise pe versurile lui P. Tychyna). Ciclurile cântecelor analizate demonstrează penetrarea profundă a artistului în conceptul figurativ al versurilor libere ale poetului, reflectând proprietățile sale semantice prin mijloace muzicale. Observăm multe lucruri comune și consonante în lucrările ambilor artiști, și anume, o viziune impresionistă și o percepție a lumii înconjurătoare, o profundă înțelegere filosofică a naturii, o încărcare simbolică de imagini. Analiza muzical-teoretică a ciclurilor a arătat principiile dezvoltării materialului comun poeziei și muzicii, cum ar fi dezvoltarea transversală, Leitmotivul, etc. Articolul dezvăluie o altă fațetă a direcției stilistice a compozitorului, și anume, mijloacele expresive inerente impresionismului: funcția coloristică a armoniei, tehnicile ostinato și punctele de orgă, linia melodică a planului recitativ-declamator sau instrumental. Majoritatea covârșitoare a acestora corespund principiilor impresionismului în combinație cu tehnicile inovatoare moderne ale limbajului muzical și trăsăturile stilistice personale ale compozitorului. Cuvinte cheie: Lesia Dychko, cicluri de Lieduri, texte poetice și muzicale, poezia lui Pavlo Tychyna, impresionism
|
|||||||
![]() |
|||||||