Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2020  
         
  Articol:   ASPECTE REZULTATE DIN ANALIZA SERIEI DODECAFONICE DIN LUCRAREA DE PROFUNDIS DE ARNOLD SCHOENBERG / ASPECTS RESULTING FROM THE ANALYSIS OF THE TONE ROW USED IN DE PROFUNDIS BY ARNOLD SCHOENBERG.

Autori:  ALEXANDRA BELIBOU.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbmusica.2020.1.14

Published Online: 2020-06-30
Published Print: 2020-06-30
pp. 195-202
VIEW PDF: FULL PDF

REZUMAT: Articolul de față prezintă șirul dodecafonic utilizat de Arnold Schoenberg, în lucrarea corală De Profundis, în două ipostaze: ca grupare de hexacorduri combinatorii (calitate rară ce conduce la o simetrie voită în prelucrarea seriei) și ca sumă a două diade intervalice (complementare sau antitetice). Alegerile compozitorului în ceea ce privește sunetele ce constituie șirul dodecafonic emfazează o permanentă pendulare între conceptul de tensionalitate și cel de relaxare, între sistemul sonore gravitațional (cu rezolvări intervalice) și cel non-gravitațional. Aceste aspecte ne conving de plenitudinea la care Schoenberg a ajuns în ultima sa perioadă componistică, în care a ales să se exprime fățiș, fără a opta exclusiv pentru o tabără, în ceea ce privește limbajul folosit.

Cuvinte cheie: dodecafonism, serie dodecafonică, atonalism, hexacorduri combinatorii, Arnold Schoenberg
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă