Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2019  
         
  Articol:   REMIZĂ KURTÁG – BECKETT? OPERA FIN DE PARTIE / DEAD DRAW? AN ENCOUNTER BETWEEN KURTÁG AND BECKETT: THE OPERA FIN DE PARTIE.

Autori:  BIANCA ŢIPLEA TEMEŞ.
 
       
         
  Rezumat:  
Putem afirma că timp de șase decenii, între 1957 și 2017, Kurtág a contemplat ideea scrierii unei opere inspirate de scrierile lui Samuel Beckett. Punctul de pornire îl reprezintă anul 1957 când Ligeti, pe atunci stabilit la Viena, îi recomanda prietenului său Kurtág, deja aflat la Paris, să meargă să vadă piesele lui Beckett En attendant Godot și Fin de partie. Această experiență i-a trezit lui Kurtág o mare admirație pentru scriitorul irlandez, iar de atunci creația sa a parcurs un drum labirintic. A apelat mai întâi la Beckett în piesa What is the word, dedicată cântăreței maghiare Ildikó Monyók, apoi în ...pas à pas – nulle part..., demonstrând mereu că sunetele și cuvintele dețin o egală importanță în muzică. Cu experiența și măiestria recunoscută, Kurtág a compus prima sa operă la 92 de ani, plonjând în profunzimile piesei lui Beckett – Fin de partie; el a injectat teatrul absurd cu un lirism desăvârșit, augmentând astfel forța metaforică a textului printr-un discurs muzical rafinat. Rezultatul a șapte ani de muncă intensă (2010-2017), opera Fin de partie surprinde ascultătorul cu prospețimea limbajului său muzical, o traducere sonoră fidelă a universului teatral-poetic al lui Beckett. În loc de remiză, întâlnirea dintre cei doi artiști demonstrează că muzica și textul sunt deopotrivă câștigătoare în configurarea conținutului expresiv, colaborarea dintre compozitor și scriitor îmbogățind repertoriul dramatic contemporan cu o capodoperă inedită.

Cuvinte cheie: operă contemporană, Kurtág, Beckett, primă audiție absolută
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă