Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2018  
         
  Articol:   SISTEM COMPLEX DE EDUCAȚIE AL MUZICII POPULARE PENTRU CLASELE PREGĂTITOARE ALE ȘCOLILOR DE MUZICĂ – EXPERIENȚELE UNUI EXPERIMENT PEDAGOGIC / A COMPLEX FOLK MUSIC EDUCATION SYSTEM FOR THE PREPARATORY YEARS OF MUSIC SCHOOLS: THE LESSONS OF A PEDAGOGICAL EXPERIMENT.

Autori:  ISTVÁN FERENC BÍRÓ, BARBARA RIMÁN.
 
       
         
  Rezumat:  Baza cercetării noastre îl constituie studiul lui Bíró István Ferenc (2015) intitulat Egyszer volt, hol nem volt, még a tantervi programon is túl… (A fost odată, ca niciodată, chiar dincolo de programa planului de învățământ...) în care autorul, pe baza analizelor lui anterioare găsește poveștile populare maghiare ca fiind posibile cadre optime pentru orele de fluier. Pe baza analizei didactice a poveștilor populare autorul stabilește că unele faze ale poveștilor populare pot fi aduse în corespondență cu unele faze ale orelor de fluier. Autorul a extras elementele sistemului educațional din practica sa pedagogică de mai mult de un deceniu. Până la ora actuală însă nu au avut loc experimente pedagogice care să legitimeze afirmațiile sale. Cercetarea pe care am realizat-o sub forma unui experiment pedagogic cu două grupe are menirea de a completa acest gol. Elevii care au luat parte la experiment au fost de aceeași vârstă și relativ de același nivel de dezvoltare. La începutul și la sfârșitul experimentului ei au fost supuși la evaluări de capacitate. Elevii au participat la un număr identic de ore și au învățat același număr de cântece de copii, în variantele vocală și instrumentală. Deosebiri au existat în ordinea și în conținutul sonor al melodiilor, respectiv în forma de reproducere a lor. Grupele de experiment au lucrat în ordinea și modul stabilit de autor, în timp ce grupa de control a urmat ordinea stabilită de un manual școlar aflat în uz. Cercetarea noastră a demonstrat faptul că, cadrul poveștii populare reprezintă nu numai o deosebire motivațională pentru elevi. Datorită rădăcinii comune lingvistice, literare a cîntecelor și a poveștilor populare, numărul cuvintelor necunoscute a scăzut semnificativ. Pentru participanții în grupa experimentală, între variantele instrumentală și vocală a cântecelor populare s-au creat corespondențe și legături organice, în timp ce pentru participanții din grupa de control variantele instrumentală și vocală ale melodiilor populare au apărut separate una de cealaltă. Acestea s-au reflectat în interpretarea textuală a ritmurilor, respectiv în lipsa acestora.

Cuvinte cheie: educația muzicală populară, complexitate, experiment pedagogic
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă