AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2018 | |||||||
Articol: |
SISTEM COMPLEX DE EDUCAȚIE AL MUZICII POPULARE PENTRU CLASELE PREGĂTITOARE ALE ȘCOLILOR DE MUZICĂ – EXPERIENȚELE UNUI EXPERIMENT PEDAGOGIC / A COMPLEX FOLK MUSIC EDUCATION SYSTEM FOR THE PREPARATORY YEARS OF MUSIC SCHOOLS: THE LESSONS OF A PEDAGOGICAL EXPERIMENT. Autori: ISTVÁN FERENC BÍRÓ, BARBARA RIMÁN. |
||||||
Rezumat: Baza
cercetării noastre îl constituie studiul lui Bíró István Ferenc (2015)
intitulat Egyszer volt, hol nem volt, még
a tantervi programon is túl… (A fost odată, ca niciodată, chiar dincolo de
programa planului de învățământ...) în care autorul, pe baza analizelor lui
anterioare găsește poveștile populare maghiare ca fiind posibile cadre optime
pentru orele de fluier. Pe baza analizei didactice a poveștilor populare
autorul stabilește că unele faze ale poveștilor populare pot fi aduse în
corespondență cu unele faze ale orelor de fluier. Autorul a extras elementele
sistemului educațional din practica sa pedagogică de mai mult de un deceniu.
Până la ora actuală însă nu au avut loc experimente pedagogice care să
legitimeze afirmațiile sale. Cercetarea pe care am realizat-o sub forma unui
experiment pedagogic cu două grupe are menirea de a completa acest gol. Elevii
care au luat parte la experiment au fost de aceeași vârstă și relativ de același
nivel de dezvoltare. La începutul și la sfârșitul experimentului ei au fost
supuși la evaluări de capacitate. Elevii au participat la un număr identic de
ore și au învățat același număr de cântece de copii, în variantele vocală și
instrumentală. Deosebiri au existat în ordinea și în conținutul sonor al
melodiilor, respectiv în forma de reproducere a lor. Grupele de experiment au
lucrat în ordinea și modul stabilit de autor, în timp ce grupa de control a
urmat ordinea stabilită de un manual școlar aflat în uz. Cercetarea noastră a
demonstrat faptul că, cadrul poveștii populare reprezintă nu numai o deosebire
motivațională pentru elevi. Datorită rădăcinii comune lingvistice, literare a
cîntecelor și a poveștilor populare, numărul cuvintelor necunoscute a scăzut
semnificativ. Pentru participanții în grupa experimentală, între variantele
instrumentală și vocală a cântecelor populare s-au creat corespondențe și
legături organice, în timp ce pentru participanții din grupa de control
variantele instrumentală și vocală ale melodiilor populare au apărut separate
una de cealaltă. Acestea s-au reflectat în interpretarea textuală a ritmurilor,
respectiv în lipsa acestora. Cuvinte cheie: educația muzicală
populară, complexitate, experiment pedagogic
|
|||||||