Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2017  
         
  Articol:   CASTRAŢII PE SCENELE OPERELOR BAROCE / KASTRATEN, DIE PRIMI UOMINI DER EUROPÄISCHEN OPERNBÜHNEN / CASTRATOS, AS THE PRIMO UOMO-S OF THE BAROQUE OPERATIC STAGES.

Autori:  MIKLÓS FEKETE.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbmusica.2017.1.03

Published Online: 2017-06-20
Published Print: 2017-06-30
pp. 49-62

FULL PDF

ABSTRACT:
Lucrarea rezumă importanţa fenomenului castrato în istoria muzicii europene. De la umilirea şi pedepsirea celor învinşi, castrarea a devenit mai întâi în cultura bizantină (din sec. al 5-lea) şi mai târziu în Italia (din sec. al 16-lea) un sacrificiu şi o ofrandă pentru artă şi muzică. Fiind interzis, dar tolerat şi chiar susţinut, castrarea pentru muzică a devenit cel mai nenatural, dar totodată şi cel mai supranatural fenomen, folosit pentru amuzament şi delectare artistică. Debutând în bisericile catolice italiene, ei au devenit cei mai adoraţi şi celebraţi cântăreţi ai scenelor operelor europene. Prezenţa lor a transformat genul de operă, iar tehnica lor (ben cantare) a fundamentat stilul bel canto al romantismului muzical. Iar revigorarea operelor baroce (de ex. cele händeliene, ale căror premiere implicau peste douăzeci de castraţi renumiţi) ridică problema înlocuirii rolurilor de castraţi.

Cuvinte cheie: castrato, primo uomo, sacrificiu, opera seria, compozitori de operă, Hosenrolle, falsettist, contratenor.

QUELLENVERZEICHNIS
Barbier, Petrick, The World of the Castrati, Souvenir Press, London, 1996.
Berry, Helen, The Castrato and His Wife, Oxford University Press, 2011.
Boyden, Matthew, Az opera kézikönyve (Handbuch der Oper) , Park Könyvkiadó, Budapest, 2009.
Breda, Sonja, The Paradox of the Castrato – in: PDXScholar, Portland State University, 2012 –
http://pdxscholar.library.pdx.edu/younghistorians/2012/oralpres/7 (2016. 04. 07)
Csobó, Péter György, Il Castrato – A testcsonkítás gender-alapú, zenetörténeti és médiaelméleti aspektusairól (Il Castrato - über die musikhistorische und medientheoretische Aspekte der Kastration auf Gender-Basis) – in: A vörös postakocsi, Nyíregyháza, 2008, S. 33-46.
http://www.nyf.hu/vpkocsi/letoltheto_dokumentumok/2008_tavasz/033-046-csobo-peter.pdf (2016. 06. 05)
DeMarco, Laura E., The Fact of the Castrato and the Myth of the Countertenor – in: The Musical Quarterly, no. 86 (1), Oxford University Press, 2002, S. 174-185.
Feldman, Martha, The Castrato: reflections on natures and kinds, University of California Press, 2015.
Finucci, Valeria, The Manly Masquerade, Duke University Press, London, 2003.
Jacobs, René, There are no castratos left: what now? – in: Arias for Farinelli CD-Booklet, LC 7045 – MG 501778, Harmonia Mundi, Arles, 2002, S. 37-34.
Koutsiaris, Epameinondas A. – Alamanis, Christos – Eftychiadis, Aristotle – Zervas, Anastasios, Castrati Singers: Surgery for Religion and Art – in: IJAE (Italian Journal of Anatomy and Embryology) , vol. 119, nr. 2, 2014, S. 106-110 –
www.fupress.net/index.php/ijae/article/download/15136/14077 (2016. 09. 06.)
LaRue, Steven, Händel and His Singers: The Creation of the Royal Academy Operas, 1720-1728, Clarendon Press, Oxford, 1995.
Melicow, Meyer, Castrati Singers and the Lost “Cords” – in: Bulletin of the New York Academy of Medicine, vol. 59(8), 1983, S. 744-764 –
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1911686/pdf/bullnyacadmed00084-0058.pdf (2016. 05. 03.)
Milner, Anthony, The Sacred Capons – in: The Musical Times 114, London, 1973, S. 250-252.
Ortkemper, Hubert, Engel wider Willen. Die Welt der Kastraten. Eine andere Operngeschichte. Dtv/Bärenreiter, München, 1995.
Palisca, Claude V., Barokk zene (Die Musik des Barock) , Zeneműkiadó Verlag, Budapest, 1976.
Pelle János, Eunuchok keleten (Eunuchen im Osten) – in: Népszava (2005. febr. 19.) –
http://nepszava.hu/cikk/240963-eunuchok-keleten (2016. 06. 04.)
Potter, John, The tenor – castrato connection, 1760-1860 – in: Early Music (Oxford Journals – Arts & Humanities) , nr. 35/1, Oxford, 2007, S. 97-112.
Robertson-Kirkland, Brianna, The Silencing of Bel Canto – in: Issue 21 – Silenced Voices, 2014 –
http://www.gla.ac.uk/media/media_307347_en.pdf (2016. 08. 18.)
Rosselli, John, The Castrati as a Professional Group and a Social Phenomenon, 1550-1850 – in: Acta Musicologica, vol. 60/2, Basel, 1988, S. 143-179.
Rosselli, John, Singers of Italian Opera – The History of a Profession, Cambridge University Press, 1992.
Rosselli, John, Castrato – in: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Macmillan Publishers, London, 2001.
Scholz, Piotr, Eunuchs and Castrati, Markus Wiener Publishers, Princeton, 2001.
Sowle, Jennifer, The Castrato Sacrifice: Was it Justified? University of North Texas, 2006.
Stanley, John, Klasszikus zene (Klassische Musik) . Kossuth Verlag, Budapest, 2006.
Taylor, Gary, Castration – An Abbreviated History of Western Manhood, Routledge Publishing, New York and London, 2000.
Tuchel, Susan, Kastration im Mittelalter, Droste Verlag, Düsseldorf, 1998.
Vanherle, Francisca Paula, Castrati: The History of an Extraordinary Vocal Phenomenon and a Case Study of Handel’s Opera Roles for Castrati Written for the First Royal Academy of Music (1720-1728) , PhD-Dissertation, University of Texas at Austin, 2002.
Wörner, Karl H., A zene története (Die Geschichte der Musik) , Vivace Zenei Antikvárium és Kiadó, Budapest, 2007.
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă