AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2015 | |||||||
Articol: |
PERSPECTIVE DE ABORDARE ALE TIMPULUI MUZICAL ÎN CREAŢIA LUI LIGETI PRIN PRISMA STUDIILOR PENTRU PIAN / APPROACHES TO THE MUSICAL TIME IN LIGETI’S WORK THROUGH HIS PIANO ÉTUDES. Autori: ATTILA FODOR. |
||||||
Rezumat: După ce a dezvoltat faimoasa sa micropolifonie în anii 60’, concepută ca o alternativă la declinul muzicii tonale şi chiar a celei seriale, Ligeti urma să exploreze în ultimele decenii ale secolului 20 domeniul ritmului, ca o consecinţă a evoluţiei sale componistice. În acelaşi timp, a intrat în legătură cu o serie de fenomene muzicale şi ştiinţifice, care au captivat creativitatea sa, îndemnându-l să realizeze noi experimente în privinţa posibilităţilor legate de articularea timpului muzical sub aspect multidimensional şi non-simetric. Cel mai fertil teren al acestor explorări l-a reprezentat genul pianistic, abandonat de Ligeti la începutul anilor 70’ în favoarea muzicii pentru orchestră. Alături de cele Trei piese pentru două piane (1976), respectiv Concertul pentru pian (1985-88), cele mai semnificative compoziţii pentru acest instrument sunt cele 18 studii, compuse între anii 1985-2011, publicate în trei volume. Ele reprezintă un adevărat microcosm ritmic, pretenţios pentru interpreţi, util pentru cei interesaţi în tehnicile de compoziţie şi fascinant pentru auditoriu. Cuvinte-cheie: Ligeti, studii pentru pian, ritm, poliritm, polimetru. |
|||||||