Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2015  
         
  Articol:   ELEMENTE NEOBAROCE ÎN CREAŢIA PENTRU PIAN A LUI PAUL CONSTANTINESCU / NEOBAROCK ELEMENTE IN DAS KLAVIERWERK PAUL CONSTANTINESCUS.

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:  Sistemul componistic a lui Paul Constantinescu s-a conturat precis încă din studenţie. El şi-a respectat constant şi cu stricteţe până la sfârţitul vieţii sistemul formulat în tinereţe. A rezistat tuturor tentaţiilor avangardiste ca: dodecafonismul, serialismul, tehnicile răsăritene, etc. Era adeptul originalităţii dar nu a celei excesive bazată pe experienţe extreme, ci al unei originalităţi sui generis izvorâtă din înţelepciunea tipic românească care respectă şi îşi însuşeşte din experienţa culturii occidentului dar nu se asimilează ei. Originalitatea operei lui Paul Constantinescu constă în implementarea valorilor bizantine şi ale melosului românesc în forme culte occidentale remodelate potrivit cerinţelor acestor valori. De aceea creaţia lui se remarcă printr-o structură formală bine definită, clară, durabilă, proporţionată în toţi parametrii ei. El nu neagă în bloc toate valorile şi ideile antecesorilor occidentali, dar nici nu face concesii în privinţa organizării şi structurării materialului tematic românesc modal folosit. Creaţia pentru pian a lui Paul Constantinescu este redusă cantitativ (37 de minute de muzică efectivă) dar diversă în unitatea ei. O primă trăsătură a ei ar fi faptul că ea se adresează pianiştilor de vârste şi niveluri diferite, asemenea creaţiei bachiene. Paul Constantinescu a conceput, lucrări pentru pian de dificultate gradată atât din punct de vedere tehnic cât şi formal stilistic. Studiul de faţă îşi propune să observe efortul continuu autorului de a asimila şi a aplica elementele neobaroce de tehnică compoziţională ale muzicii culte occidentale, pe trunchiul la fel de viguros şi sănătos al melosului bizantin şi folcloric românesc. Gândirea sa componistică de mare originalitate se bazează pe corespondenţe, intersectări şi congruenţe între cele două sisteme de gândire muzicală. 

Cuvinte cheie: sistem componistic original, originalitate, elemente de muzică bizantină,folclor românesc, elemente formale muzicale neobaroce
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă