Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2014  
         
  Articol:   DEZBATERI ASUPRA ROMÂNISMULUI MUZICAL / DÉBATS SUR LA « ROUMANITÉ » MUSICALE.

Autori:  LUANA STAN.
 
       
         
  Rezumat:  Definirea “românităţii” muzicale se dovedeşte a fi o problemă semiologică extrem de pasionantă. Oare este vorba despre o realitate percepută auditiv sau ne aflăm doar în faţa unei etichete aplicate forţat unui fenomen muzical? Studiul nostru prezintă trei etape cultural-istorice de constituire şi definire ale acestui termen: perioada interbelică, cea comunistă şi cea de după 1989. În primul rând, în anii 1920, apariţia revistei Muzica la Bucureşti a fost marcată de o mare dezbatere despre muzica românească, anchetă ai cărei principali protagonişti au fost muzicologul Constantin Brăiloiu şi compozitorul George Enescu. În perioada comunistă, deviza oficială de Stat a fost insistenţa spre realizarea « noului folclor », în mod special pentru a justifica şi întări orientarea politică natională. După căderea regimului totalitar, întrebările identitare au reapărut cu o problematică nouă, dar, de data aceasta, ele au fost acompaniate de multe constatări dezamăgitoare şi frustrante. A defini o realitate naţională ca « românitatea » muzicală într-un context de deschidere spre universalitate (Uniunea Europeană), pare a fi o încercare anacronică, dar, în final, asistăm la mersul normal al unui fenomen de protecţie identitară în faţa dispariţiilor specificităţilor şi al apariţiei standardizării generalizate.

Cuvinte-cheie: Identitate, naţionalism, românitate, folclor, muzică contemporană, comunism, serialism, România, Europa, Enescu, Brăiloiu, Stravinsky, Bartók.

 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă