Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2009  
         
  Articol:   „STABAT MATER” DE EDUARD TERÉNYI / EDUARD TERÉNYI’S STABAT MATER.

Autori:  ANAMARIA MĂDĂLINA HOTORAN.
 
       
         
  Rezumat:  Stabat Mater (1991) pentru două soliste, cor de femei, percuţie şi orgă de Eduard Terényi este replica contemporană a poemului medieval, reflectând caracterul autohton, atât din punct de vedere literar cât şi muzical. Explorând straturile melodiei religioase catolice din Transilvania secolelor XVl-XVll, autorul realizează în acelaşi timp sinteze între muzica populară maghiară şi cea europeană. Astfel, primele trei părţi ale lucrării au ca suport literar texte populare religioase în limba maghiară preluate din culegerea Hegyet hágék, lötöt lépék a lui Erdélyi Zsuzsanna, iar ultimele trei părţi, texte în limba latină din culegerea Cantionale Catholicum a lui Ion Caioni. Structura muzicală este determinată de conţinutul ideatic, clipele pământeşti ale durerii şi transfigurarea ulterioară în dimensiunea celestă. Cele două ipostaze ale Mariei ocupă fiecare câte trei din cele şapte părţi: cea pământească, de Mater Dolorosa survine în primele trei părţi, iar cea celestă de Regina Coeli în ultimele trei părţi. În partea a IV-a, axă centrală a lucrării, autorul a selectat şase strofe din Stabat Mater, reprezentând momentul crucificării. În jurul acestui nucleu şi în lumina unui ethos folcloric este creat un spaţiu de acţiune în spiritul dramei psihologice, al cărei personaj este Maria. Poemul medieval nu doar contribuie la consistenţa dramaticului, ci în acelaşi timp reprezintă axisul unei simetrii de oglindă pe mai multe nivele: desfăşurarea simetrică a conţinutului semantic atrage după sine schema în oglindă a tonalităţilor şi a ethosului lor, a materialului muzical şi macroformei.

Cuvinte cheie: Eduard Terényi, cruce, suferinţă, glorie, Fecioara Maria, formă muzicală, structură, variaţie, simetrie, folclor, axă centrală
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă