![]()
AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA HISTORIA - Ediţia nr.Special Issue din 2022 | |||||||
Articol: |
LAWS OF EDUCATION AND THE MINORITIES OF TRANSYLVANIA BETWEEN 1867 AND 1990: SOME CONSIDERATIONS. Autori: JÉRÉMY FLOUTIER. |
||||||
Rezumat: DOI: 10.24193/subbhist.2022.spiss.08 Article history: Received 08.02.2021; Revised 10.03.2021; Accepted 23.03.2021; Available online 30.11.2022. pp. 141-158 VIEW PDF FULL PDF Rezumat: Analizând legile promulgate în domeniul educației, studiul îşi propune să surprindă relația dintre guvern şi minoritățile care au trăit în Transilvania de la începuturile Dualismului până la sfârşitul perioadei comuniste în România. În timp ce Transilvania, reprezintă o ‘țără fermecată’ atât în imaginarul românesc cât şi în cel maghiar, aceasta a fost în ultimii 150 de ani şi în centrul unei competiții naționale acerbe între Bucureşti şi Budapesta pentru deținerea controlului în regiune. În urma unei creşteri a sentimentului național, educația în limba maternă a devenit unul din aspectele cele mai sensibile în dialogul guvernelor şi a elitelor celor două naționalități. Ținând seama de acest fapt, studiul încearcă să analizeze modul în care a evoluat accesul la educația în limba maternă din perioada Dualismului şi până la schimbarea de regim din 1989-1990 cu ajutorul legilor în vigoare, precum şi cu cel al literaturii scrise de specialişti din domeniul educației din Ungaria şi România. În ciuda diferențelor profunde între regimurile politice, există paralele în acest domeniu. Studiul abordează întărirea națiunii care s-a realizat în detrimentul accesului minorităților la şcoli în limba maternă. Cuvinte cheie: acces la educație, construirea națiunii, naționalism, Transilvania, relații româno-maghiare |
|||||||
![]() |
|||||||