Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA HISTORIA - Ediţia nr.1 din 2013  
         
  Articol:   SFÂNTA CORONA – UN PRIM SFÂNT PATRON AL BRAŞOVULUI MEDIEVAL? / SAINT CORONA – THE FIRST PATRON SAINT OF MEDIEVAL BRAŞOV?.

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:  Studiul de faţă îşi propune să discute existenţa unui cult asociat Sfintei Corona, o martiră din perioada creştinismului timpuriu, în Braşovul secolului al XIII-lea. Depăşind elementele de manifestare ale intercesiunii mariane specifice din secolul al XIV-lea, emergenţa unei devoţiuni coroniene la Braşov este sugerată de o serie de factori legaţi de prima atestare documentară a oraşului din 1235 – existenţa unei mănăstiri a Ordinului Premonstratens şi colonizarea săsească a Ţării Bârsei. Cu toate acestea, invazia mongolă din 1241 a produs o cezură profundă în istoria Braşovului, marcând disoluţia cultului Sfintei Corona, pentru ca în secolul XIV-lea acesta să dispară total din cauza aspirațiilor comunităţii urbane la o intercesiune divină ce ar corespunde mai bine provo-cărilor vremii. Fosta prezenţa a Sfintei Corona la Braşov se va păstra totuşi indirect prin cel puţin trei elemente diferite: dacă denumirea germană a oraşului, Kronstadt, este derivată în mod evident din cea latină, Corona, iar atributul acestei martire s-a păstrat în cele mai vechi însemne heraldice ale oraşului, poate cea mai evidentă şi interesantă mărturie se regăseşte în orientarea bisericii parohiale. Construită începând cu 1383-1385 pe amplasamentul unei mai vechi biserici, aparţinând probabil mănăstirii Premonstratense şi preluând aliniamentul vest-est al acesteia, biserica parohială din Braşov integrează în orientarea sa nu celebrarea vreunei sărbători asociate Fecioarei Maria, ci pe cea a Sfintei Corona, prezentă în calendarul liturgic în data de 14 mai.

Cuvinte cheie: colonizare săsească, Ordinul Premonstratens, relicve, biserică parohială, dezvoltare urbană, orientarea bisericii
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă