Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA EDUCATIO%20ARTIS%20GYMNASTICAE - Ediţia nr.2 din 2012  
         
  Articol:   ÎNVĂŢAREA MOTORIE LA ANIMALE SUPUSE STRESULUI ANAKINETIC CRONIC INTERMITENT / MOTOR LEARNING IN ANIMALS SUBMITTED TO CHRONIC INTERMITTENT ANAKINETIC STRESS.

Autori:  BOROȘ-BALINT IULIANA.
 
       
         
  Rezumat:  Învăţarea motorie la animale supuse stresului anakinetic cronic intermitent. Învăţarea motorie este definită ca şi achiziţia şi reţinerea de noi deprinderi motorii. Obiective. S-a urmărit experimental influenţa antrenamentului pe intervale (stres anakinetic prin imobilizare şi efort fizic) asupra capacităţii de învăţare motorie la şobolani. Material şi metode. Studiul a fost efectuat pe 3 loturi de şobolani masculi rasa Wistar (n = 10 animale/lot): Lot I – martor – sedentari; Lot II – antrenat la efort fizic 42 zile; Lot III – antrenament 21 zile, precedat de stres alternant 21 zile (imobilizare 3 ore/zi şi efort fizic). Capacitatea de învăţare spaţială s-a evaluat cu ajutorul labirintului cu apă Morris. Momentele luate în studiu au fost T0, T21, T42. Rezultate. Antrenamentul susţinut timp de 21 zile, precedat de un stres alternat combinat din imobilizare şi efort timp de 21 zile (lotul III) influenţează nefavorabil capacitatea de învăţare motorie în momentul T21, cu creşteri semnificative ale timpului de latenţă pentru învăţare şi a celui de control, urmate de scăderi în momentul T42, faţă de valorile din momentul iniţial T0. Numărul de ture şi de diagonale creşte în perioada de învăţare în momentul T21 şi apoi scade semnificativ în momentul T42, faţă de valorile iniţiale. Timpul total petrecut în cadranul D nu prezintă modificări semnificative. Concluzii. Antrenamentul zilnic contribuie la creşterea capacităţii de învăţare motorie. Antrenamentul pe intervale are influenţă defavorabilă asupra capacităţii de învăţare motorie. Stresul intermitent, prin imobilizare alternând cu efort fizic, poate fi considerat ca un model experimental pentru antrenamentul pe intervale în sport.

Cuvinte cheie: antrenament, stres anakinetic, învăţare motorie, labirint Morris, şobolani
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă