Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA DRAMATICA - Ediţia nr.2 din 2017  
         
  Articol:   ARGUMENTS FOR A HISTORICAL EXAMINATION OF THE DISCOURSE OF THEATRE AND FILM CRITICISM .

Autori:  MIRUNA RUNCAN.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbdrama.2017.2.01

Published Online: 2017-10-31
Published Print: 2017-10-31

pp. 9-22

VIEW PDF: ARGUMENTS FOR A HISTORICAL EXAMINATION OF THE DISCOURSE OF THEATRE AND FILM CRITICISM

Paradoxically, historical studies of performing arts seem to have seldom approached the manner of development of critical discourses; and this, despite the fact that the basic subject matter that comes to the aid of historiographers interested in arts (fewer and fewer of them can be seen in the academic environment of my activity) is given by critical discourses: leading articles, essays, reviews, investigative pieces, feature reports and interviews from this or that time. Very few researchers seem to have raised valid questions about the relationship between (artistic, theatrical…) creation and the critical discourses meant to represent and assess it. A simple web search including the keywords “theatre”, “history”, “theatre criticism”, “rhetoric” will expose the austerity of this field: such austerity may seem unfathomable, since, both from the viewpoint of the history of performing arts and from the viewpoint of the history of aesthetic, social, philosophical or political ideas, interactions are essential and their dynamics is almost impossible to ignore. This is why this article seeks to emphasize a number of primary themes, each of them potentially representing individual research stages that deserve subsequent systematic development.

Keywords: Theatre, Critical discourse, Hystory, Rethorics.

References:

Băleanu, Andrei. “Despre Teoria Echilibrului Și Alte Ciudăţenii [About the Theory of Equilibrium and Other Curiosities].” Teatrul, February 1957.
Banu, George. Reformele Teatrului În Secolul Reînnoirii [Theatre Reforms in the Century of Renewal] . Bucharest: Nemira, 2011.
Bărbuţă, Margareta. “Datoria Criticului Și Eficienţa Scrisului Său [The Critic’s Duty and the Efficiency of Their Writing].” Teatrul, January 1960.
Belsey, Catherine. A Future for Criticism. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2011.
Berger, Maurice. The Crisis of Criticism. New York: The New Press, 1988.
Bratu, Horia. “O Simplă Părere [Just an Opinion].” Teatrul, March 1957.
Caragiu, Toma. “Critica Să Urmărească Spectacolul Și După Premieră [Critics Should Also See the Plays after the Premiere].” Teatrul, December 1959.
Damian, S. “Prea Multe Aplauze [Too Many Cheers].” In Încercări de Analiză Literară. Bucharest: ESPLA, 1954.
Dinu, Mihai. “L’interdépendance Syntagmatique Des Scènes Dans Une Pièce de Théâtre.” Cahiers de Linguistique Théorique et Appliquée 9, no. 1 (1972): 55–69.
Dinu, Mihai. “Continuité et Changement Dans La Stratégie Des Personnages Dramatiques.” Cahiers de Linguistique Théorique et Appliquée 10, no. 1 (1973): 5–26.
Dinu, Mihai. “Individualité et Mobilité Des Personnages Dramatiques.” Cahiers de Linguistique Théorique et Appliquée 11, no. 1 (1974): 45–57.
Dinu, Mihai. “How to Estimate the Weight of Stage Relations?” Poetics 6 (1977): 209–27.
Dinu, Mihai. “Ștafeta Personajelor - O Problemă de Tehnică Dramaturgică Si Soluţiile Ei [The Relay of Characters – an Issue of Theatre Technique and Its Solutions].” Caietele Critice Ale “Vieţii Românești” 10 (1970).
Dinu, Mihai. “Teatrologia Matematică - Realizări Si Promisiuni [Mathematic Theatre Studies – Achievements and Promises].” In Matematica in Lumea de Azi Si de Mâine, edited by Mihai Drăgănescu and Caius Iacob. Editura Academiei RSR, 1985.
Dromgoole, Nicholas. The Role of the Critic. London: Oberon, 2010.
Eagleton, Terry. The Function of Criticism. London: Verso, 1984.
Eftimiu, Victor. “Stanislavski Și Alţii [Stanislavsky and Others].” Teatrul, May 1956.
Elvin, B. Teatrul Lui Mihail Sebastian [Mihail Sebastian’s Theatre] . Bucharest: ESPLA, 1956.
Finteșteanu, Ion. “Însemnări Despre Critica Teatrală [Notes on Theatre Criticism].” Gazeta Literară, no. 25–26 (1959).
Goldiș, Alex. Critica În Tranșee [Criticism in the Trenches] . Iași: Polirom, 2011.
Gyorgy, Kovacs. “Cu Mai Mult Simţ Al Răspunderii [More Responsibility].” Teatrul, November 1959.
Langfelder, Paul. “Ce E Neobișnuit În Dramaturgia Lui Berthold Brecht [The Uncanny of Berthold Brecht’s Theatre].” Teatrul, October 1957.
Luca, Eugen. “Dogmatofobie Sau Snobism Intelectual? [Dogmatophobia or Intellectual Snobbery?].” Teatrul, May 1957.
Maliţa, Liviu. Cenzura Pe Înţelesul Cenzuraţilor [Censorship Taught to the Censored] . Cluj-Napoca: Tracus Arte, 2016.
Marcus, Solomon. Poetica Matematică [Mathematical Poetics] . Bucharest: Editura Academiei RSR, 1970.
Marţian, A. Pop. “Și Criticul Poate Greși [The Critic, Too, May Be Wrong].” Teatrul, October 1959.
Mîndra, Vicu. “O Monografie Excelentă [An Excellent Monograph].” Gazeta Literară, December 15, 1956.
Mugur, Val. “Rolul Creator Al Criticii Teatrale [The Creative Role of Theatre Criticism].” Teatrul, December 1959.
Niculescu, Miron. “Stanislavski, Knebel ... Și Noi [Stanislavsky, Knebel… and Us].” Teatrul, August 1956.
Pavel, Laura. Teatru Și Identitate. Interpretări Pe Scena Interioară [Theatre and Identity. Performances on the Inner Stage] . Cluj-Napoca: Casa Cărţii de Știinţă, 2012.
Popescu, Marian. Oglinda Spartă [The Broken Mirror] . Edited by UNITEXT. Bucharest, 1997.
Popescu, Marian. Scenele Teatrului Românesc 1945-2004. De La Cenzură La Libertate [Stages of Romanian Theatre 1945-2004. From Censorship to Freedom] . Bucharest: UNITEXT, 2004.
Popescu, Radu. “Jocul de-a Vacanţa [Holiday Games].” România Liberă, February 18, 1957.
Răchiţeanu, Irina. “Criticul, Îndrumător Judicios Al Creaţiei [The Critic, Sound Exponent of Creation].” Teatrul, October 1959.
Radosavljevic, Duška, ed. Theatre Criticism – Changing Landscapes. London: Bloomsbury Methuen, 2016.
Runcan, Miruna. Critica de Teatru. Încotro? [Theatre Criticism. Whereto?] . Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană, 2015.
Runcan, Miruna. Teatralizarea Și Reteatralizarea În România [The Theatricalization of Romanian Theatre] - 1920-1960. Cluj-Napoca: Eikon, 2003.
Ruth, Wodak, and Paul A. Chilton, eds. A New Agenda in (Critical) Discourse Analysis: Theory, Methodology and Interdisciplinarity. Amsterdam: John Benjamins, 2005.
Sadoveanu, Ion Marin. “Izbânzi de Neegalat [Unparalleled Success].” Teatrul, September 1956.
Silvestru, Valentin. “Pagini de Block-Notes Dintr-O Călătorie În URSS [Aide-Memoire from a Trip to the USSR].” Teatrul, April 1956.
Sîrbu, I. D. “Grandoare Și Servituţile Debutului [Grandeur and the Encumbrances of Debuting].” Teatrul, December 1956.
Sperber, Alfred Margul. “Berthold Brecht Și Teatrul [Berthold Brecht and the Theatre].” Teatrul, October 1956.
Szabo, Attila, and Joanna Krakowska. Theatre After the Change - And What Was There Before the After? Budapest: Creativmedia, 2011.
Tăutu, Nicolae. “Criticul Să Cunoască Opera Pe Care O Judecă [The Critic Should Know the Work He Is Judging].” Teatrul, November 1959.
Vasile, Cristian. Literatura Si Artele in Romania Comunista. 1948-1953 [Literature and Arts in Communist Romania] . Bucharest: Humanitas, 2013.
Zalis, H. “Judecata de Valoare, Factor Esenţial [The Value Judgement, an Essential Aspect].” Teatrul, April 1975.
“Împotriva Tonului Apologetic În Critica Literară Și Artistică [Against the Apologetic Approach in Literary and Artistic Criticism].” Scânteia, September 23, 1959.
“Împotriva Tonului Apologetic În Critica Literară Și Artistică [Against the Apologetic Approach in Literary and Artistic Criticism].” Teatrul, October 1959.
“Jean Paul Sartre Despre Situaţia Teatrului Și Dramaturgiei Franceze [Jean Paul Sartre about French Theatre and Dramaturgy].” Teatrul, April 1956.
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă