Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA DRAMATICA - Ediţia nr.2 din 2008  
         
  Articol:   DRAMATURGIA COTIDIANULUI: UN PROIECT INTERDISCIPLINAR ÎN DERULARE.

Autori:  MIRUNA RUNCAN, C.C. BURICEA-MLINARCIC.
 
       
         
  Rezumat:  Cum se comportă şi cum se reprezintă pe sine tinerii în societatea actuală post-comunistă? Ce tip de imagini au despre trecutul recent, în mod special legate de era socialistă? Domeniul reprezentărilor politice şi sociale ale tinerilor pare tulbure şi aşa-zisa respingere a implicării civice a noilor generaţii a devenit un stereotip în conversaţiile zilnice dintre adulţi, profesori şi moderatori media. În realitate, acest stereotip suferă corecţii profunde: un straniu interes pentru experienţe religioase tinde să umple golul dezgustului politic; grupurile urbane de tineri din România, în special cele de gen masculin, relevă un univers flexibil al reprezentărilor şi o retorică particulară a discursului, construită pe citarea fragmentară a culturii de masă, parodii ale clişeelor media şi multă tristeţe paradoxală legată de recentul trecut – incluzând aici şi experienţa familială. Dar, această combinaţie inconfortabilă – de tip “Kill Bill” – nu este în întregime escapistă şi nu exclude acurateţea observaţiilor sociale. Programul de cercetare şi creaţie Dramaturgia Cotidianului a luat naştere în 2004, ca un proiect interdisciplinar, având două direcţii imediate, chiar urgente: prima este aceea de a reconecta practicile dramaturgice contextului social şi politic, după mai bine de un deceniu de escapism estetic şi dominaţie simbolică a regiei de teatru în România; a doua direcţie este nevoia de reînnoire a metodelor educaţionale, prin reunirea studenţilor din diferite programe, într-un efort comun de reconstrucţie a unei perspective coerente asupra vieţii şi discursului lor. Programul combină work-shop-uri de video-jurnalism, creative writing în media şi teatru şi fotojurnalism, dar şi cercetare antroplogică de teren, într-o tabără de cercetare de zece zile, în fiecare din ultimii cinci ani. Importanţa proiectului este aceea că oferă, în fiecare an, un nou grupaj de produse artistice: video-producţii şi documentare, piese de teatru şi scenarii de film, reportaje scrise şi interviuri, expoziţii foto. În ultimii doi ani, programului a beneficiat de două granturi pentru Intervenţie Culturală din partea Ministerului Culturii din România. Din 2007, tema este X-Men & Women Generation. Anul viitor, interesul echipei se va concentra pe modul în care istoria recentă – şi în mod special perioada comunistă – a fost absorbită de reprezentările tinerei generaţii. Lucrarea va rezuma unele dintre conluziile actuale ale acestui proiect în derulare şi va prezenta o mică parte din piesele de teatru şi scenariile bazate pe istorie recentă şi poveşti cotidiene.

Cuvinte cheie: teatru, istorie, generaţia tânără, auto-reprezentare
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă