AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA DRAMATICA - Ediţia nr.1 din 2021 | |||||||
Articol: |
LES FEMMES, LE SILENCE ET LE RÉEL CHEZ INGMAR BERGMAN / THE WOMEN, THE SILENCE AND THE REAL IN INGMAR BERGMAN. Autori: JOSÉ MONSENY BONIFASI. |
||||||
Rezumat: DOI: 10.24193/subbdrama.2021.1.01 Published Online: 2021-03-30 Published Print: 2021-04-30 pp. 15-28 VIEW PDF FULL PDF ABSTRACT: The Women, the Silence and the Real in Ingmar Bergman. The main aim of this paper is to provide a psychoanalytic interpretation of the scream in the films of Ingmar Bergman, starting from Jacques Lacan’s consideration that the scream constitutes the abyss from which the silence emerges. After the outline of the difference between Silet and Taceo, the paper approaches three important aspects in the films of Bergman: the space of silence enveloping the silence of the film characters, the silence beyond the phallic, masculine order, and the silence as an empty void impossible to fill in the scream of Agnes (from Cries and Whispers). Key words: woman, silence, real, anxiety, scream, death, dying, emptiness, voice. |
|||||||