Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA DRAMATICA - Ediţia nr.1 din 2011  
         
  Articol:   CONDIŢIA SPECTATORULUI: DE LA TEATRUL VIEŢII COTIDIENE LA TEATRALITATE (1).

Autori:  MIRUNA RUNCAN.
 
       
         
  Rezumat:  

Articolul încearcă să descrie şi să analizeze procesele semiotice, pragmatice şi neuro-psihologice corespunzătoare relaţiei create între spectator şi productia de teatru sau film. Pornind de la teoriile etologice (Lorenz) şi sociologice (Goffman) autorul rediscută, utilizând metode interdisciplinare, condiţia spectatorului, procesul „producerii de sens”, strategiile de indentificare, pentru a oferi o perspectica integratoare asupra participării acestuia la actul artistic. Lucrarea va interpreta şi va compara definiţiile oferite de Goffman pentru “framing analysis” în practicile cotidiene cu definiţiile proceselor participative în teatru şi film din domeniile semioticii şi pragmaticii. Scopul acestei abordări critice (această lucrare este prima dintr-o serie de studii) este de a pune sub semnul întrebării strategiile estetice ale procesului de producţie şi de a argumenta că noua generatie de spectatori, (motivată de competenţe digitale şi abilităţi tehnologice) a suferit o mutaţie înspre practicile şi valorile publicurilor orientate spre experienţă, utilizând structurile estetice, în general, drept vehiculi neutri care facilitează imersarea ficţională.

Cuvinte cheie: public, spectator, teatru, film, performanţă

 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă