AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA DRAMATICA - Ediţia nr.1 din 2011 | |||||||
Articol: |
CONDIŢIA SPECTATORULUI: DE LA TEATRUL VIEŢII COTIDIENE LA TEATRALITATE (1). Autori: MIRUNA RUNCAN. |
||||||
Rezumat: Articolul încearcă să descrie şi să analizeze procesele semiotice, pragmatice şi neuro-psihologice corespunzătoare relaţiei create între spectator şi productia de teatru sau film. Pornind de la teoriile etologice (Lorenz) şi sociologice (Goffman) autorul rediscută, utilizând metode interdisciplinare, condiţia spectatorului, procesul „producerii de sens”, strategiile de indentificare, pentru a oferi o perspectica integratoare asupra participării acestuia la actul artistic. Lucrarea va interpreta şi va compara definiţiile oferite de Goffman pentru “framing analysis” în practicile cotidiene cu definiţiile proceselor participative în teatru şi film din domeniile semioticii şi pragmaticii. Scopul acestei abordări critice (această lucrare este prima dintr-o serie de studii) este de a pune sub semnul întrebării strategiile estetice ale procesului de producţie şi de a argumenta că noua generatie de spectatori, (motivată de competenţe digitale şi abilităţi tehnologice) a suferit o mutaţie înspre practicile şi valorile publicurilor orientate spre experienţă, utilizând structurile estetice, în general, drept vehiculi neutri care facilitează imersarea ficţională. Cuvinte cheie: public, spectator, teatru, film, performanţă |
|||||||