AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA DRAMATICA - Ediţia nr.1 din 2008 | |||||||
Articol: |
SUVERANUL ŞI DUBLUL SĂU BESTIAL: O INTERPRETARE DERRIDIANĂ LA RICHARD III DE SHAKESPEARE / LE SOUVERAIN ET SON DOUBLE BESTIAL: UNE INTERPRETATION DERRIDAÏENNE DE RICHARD III DE SHAKESPEARE. Autori: CIPRIANA PETRE. |
||||||
Rezumat: Această lucrare are ca scop evidenţierea unor moduri prin care deconstrucţia reprezintă o abordare productivă atât pentru analiza performanţei cât şi pentru montarea teatrală. Articolul prezintă o aplicare comparativă a replicii argumentative a lui Jacques Derrida din Animalul care sunt (2002) la piesa lui Shakespeare Richard III (1593) şi la producţia regizorului român Mihai Maniuţiu a piesei Richard III (1993). Procedeul inovativ principal al acestui spectacol introduce pe scenă un personaj inexistent în piesă: „Dublul” eroului, o creatură cvasi-animalică, corespondent al metaforelor repetate din textul lui Shakespeare care fac referire la Richard drept un „câine malefic”. Astfel, suveranitatea este întrupată fizic pe scenă simultan în două corpuri diferite, unul uman (Richard) şi unul animal (Dublul Suveranului). În acest fel, Suveranul lui Shakespeare nu sălăşluieşte nici în lumea „reală” a Suveranilor, nici în lumea ficţională a reprezentărilor lor metaforice, ci, mai degrabă, exact la pragul dintre aceste două lumi – un spaţiu al intermediarului, al „conştiinţei suspendate” şi al devenirii. Variante ale acestei lucrări au fost prezentate la Congresul Federaţiei Internaţionale pentru Cercetare Teatrală, Universitatea din Maryland, 2005; la conferinţa de absolvire a USCD 2005, California de Sud şi la Grupul Multi-Campus de Cercetare a Performance-ului, a Universităţii California Davis, 2006. Cuvinte cheie: Shakespeare, deconstrucţie, analiza performanţei, montare |
|||||||