Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA DRAMATICA - Ediţia nr.1 din 2007  
         
  Articol:   VRĂJITOARE ŞI VRĂJITORIE ÎN TEATRUL LUI MICHEL DE GHELDERODE / SORCIÈRES ET SORCELLERIE DANS LE THÉÂTRE DE MICHEL DE GHELDERODE.

Autori:  ȘTEFANA POP-CURȘEU.
 
       
         
  Rezumat:  

Acest articol îşi propune să prezinte şi să analizeze rolul important pe care îl joacă figura vrăjitorului în teatrul lui Ghelderode, prin exemplificări din trei dintre piesele sale: Le Pie sur le gibet. Farce d’après Breughel l’Ancien (1935), Mademoiselle Jaire (1934) şi D’un diable qui prêcha merveilles. Mystère pour marionettes (1934). Luând ca punct de pornire o paralelă interesantă din piesa Escurial, care plasează la acelaşi nivel ritualurile dionisiace şi dansurile sabatice, cititorul poate reconstrui portretul vrăjitoarei aşa cum a fost imaginat de scriitorul de teatru flamand: prostească şi înfricoşătoare, medievală şi copilărească, malefică şi fină, vrăjitoarea este un personaj ambiguu, care îi manipulează mereu pe ceilalţi, dar care este la rândul ei o păpuşă în mîinile Diavolului, o prizonieră a propriei sale condiţii. Aflată întotdeauna în inima conflictului-farsă, prezenţa ei subliniază discrepanţa adîncă dintre manifestarea unei dorinţe şi fantasme umane şi puterile efective ale vrăjitoriei, iluzorii dar reale, în acelaşi timp, oglindind puterea scenei, oglindind puterea teatralităţii.

Cuvinte cheie: teatru, Michel de Gelderode, vrăjitorie, ritual, teatralitate

 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă