Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA BIOETHICA - Ediţia nr.1 din 2013  
         
  Articol:   DREPTUL LA A DOUA OPINIE MEDICALĂ ÎN VIZIUNEA UNUI LOT DE PACIENȚI ONCOLOGICI / THE RIGHT TO A SECOND MEDICAL OPINION – A MALIGNANT PATIENTS GROUP VIEW.

Autori:  ANDRADA PÂRVU, ANCA BOJAN.
 
       
         
  Rezumat:  De-a lungul secolelor, căutarea unei a doua opinie medicală a fost considerată a fi o concesiune făcută pacientului, după care, pe la mijlocul secolului al XX-lea devine dreptul unui pacient. A doua opinie medicală, poate avea o influență critică asupra diagnosticul, tratamentului şi a prognosticului. Căutarea unei a doua opinie medicală sau furnizarea uneia poate cauza dileme etice sau legale. Câteva studii au fost efectuate în România, bazate pe cunoaşterea şi respectarea drepturilor pacientului. După cum ştim, nu există nici o cercetare cu privire la a doua opinie medicală recomandată de medici sau solicitată de către pacienți. În țara noastră acest drept este protejat prin Legea Dreptul pacientului şi prin Codul de Deontologie Medicală. Într-un raport european întitulat « Abilitarea pacientului european – Opțiuni şi implicații », la categoria « drepturile pacientului », din 31 de țări, România se afla în poziția 22 - 27, deoarece țara noastră nu a reuşit să pună în aplicare drepturile pacienților recunoscute de lege şi a restricționat sau obstrucționat dreptul pacienților la o a doua opinie medicală. Articolul prezintă rezultatele unui studiu pilot efectuat în Cluj-Napoca la Clinica de Hematologie, cu are scopul de a evalua opinia pacienților cu privire la o a doua opinie medicală. Am făcut interviuri semi-structurate cu 40 de pacienți. Toți au avut o suspiciune cu privire la îngrijirea lor medicală (investigații, diagnostic, tratament sau precizia prognozei), însă doar doi pacienți a cerut o a doua opinie medicală, chiar dacă 20 % dintre pacienții intervievați au spus ca au înțeles mai puțin de jumătate din explicațiile medicului. Pacienții care nu a solicitat o a doua opinie medicală au fost motivați de faptul că aceasta nu este o practică obişnuită în sistemul medical românesc, nu s-au gândit la asta sau nu au ştiut pe cine să întrebe. Întrebați să descrie atitudinea medicul lor dacă el ar fi ştiut că pacientul a cerut o altă opinie medicală, 32,5 % dintre pacienți au considerat că medicul lor ar arăta empatie, 30% că medicul ar avea o reacție de dezaprobare şi 37,5 % nu au putut răspunde. În ceea ce priveşte caracteristicile pacienților care au cerut o a doua opinie, există o asociere semnificativă statistic între nivelul de educație şi dorința de a căuta o a doua opinie medicală. Pe baza acestui studiu, pot fi concepute o serie de seminarii pentru medici, cu scopul de a îmbunătăți cunoaşterea şi aplicarea drepturilor pacienților în practică şi pe de altă parte şi în alte campanii de informare a pacienților cu privire la drepturile lor.

Cuvinte cheie: Dreptul la a doua opinie medicală, Drepturile pacienților
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă